نشست راهبردی فناوران
و صنعت بیمه مورخ 24 اردیبهشت ماه با حضور چشمگیر مدیران عامل شرکتهای بیمهای، بیمه مرکزی، سندیکای بیمه گران، سازمان
فناوری اطلاعات و شرکتهای استارت آپی فعال در صنعت بیمه برگزار گردید.
سخنرانی های مدیران ارشد این صنعت در حوزه های مختلفی انجام گرفت که به شرح زیر می باشد:
جناب آقای علیپور
دبیر کل محترم سندیکای بیمه گران ایران
جناب آقای دکتر فاطمی
کارآفرین برتر و صاحب نظر در حوزه فناوری مالی
جناب آقای مهندس خاکور
مدیرعامل محترم شرکت فناوران اطلاعات خبره
جناب آقای مهندس باقری اصل
عضو محترم هیات مدیره و معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران
یکپارچگی بین صنعتی و فرصت¬های دولت الکترونیک
جناب آقای ضرابی
مدیرعامل محترم شرکت بیمه کارآفرین
روند تکامل فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور
جناب آقای دکتر کاردگر
مدیرعامل محترم بیمه آسیا
فناوری اطلاعات و توسعه صنعت بیمه
جناب آقای مهندس ضرابیه
مدیرعامل محترم بیمه سامان
جناب آقای دکتر ترابی
عضو محترم هیات مدیره شرکت توسن
بانک- بیمه و هم افزایی دیجیتال
جناب آقای مهندس نعمتی
مدیرکل محترم فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی ایران
نقش سامانه «سنهاب» در یکپارچگی درون صنعتی
مجید خاک ور در نخستین نشست راهبردی فنآوران و صنعت بیمه با اشاره به این که بشر در سه سال آینده معادل طول تاریخ بشریت به تولید خواهد پرداخت و که حجم اصلی این اختراعات و نوآوری ها باید با نوآوری ها منطبق باشد افزود: نگاه صنعت بیمه به فنآوری باید به سمتی برود که سرویس ها را به محل مشتری ببرد نه اینکه مشتری را به دفاتر بیمه گذاران راهنمایی کند
وی با تاکید بر این نکته که شرکت های بزرگ بیمه ای دنیا به مرحله بلوغ تکنولوژی و فن آوری رسیده اند، بیان کرد : بیمه الکترونیکی در چند سال آینده از علاقمندی جدی شرکت های بیمه ای مبدل خواهد شد.
خاک ور با اشاره به پیشرفت سریع حوزه فنآوری، گفت: با توجه به سرمایه گذاری عظیم در حوزه دیجیتال باید به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا صنعت بیمه می تواند خود را با این حجم از پیشرفت ، منطبق کند.
وی با برشمردن سوابق و دستاوردهای شرکت فن آوران اطلاعات خبره از سال 1383 تا کنون تصریح کرد: شعار ما این است که سرویس ها بدون هیچ اختلالی باید صورت بگیرد و نیازهای مشتریان با سرعت و حساسیت رفع شود.
خاک ور مهمترین هدف نشست راهبردی فن آوران و صنعت بیمه را آشنایی دست اندرکاران صنعت و فن آوری از قابلیت ها و ظرفیت های یکدیگر دانست و افزود: توسعه یکپارچگی درون شرکتی، توسعه سامانه های مبتنی بر وب ، توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه و استانداردسازی از اهداف جدی ماست و اگر تعامل کافی بین دو صنعت صورت بگیرد صنعت بیمه عرصه های نوینی را تجربه خواهد کرد.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران از شرکت های بیمه خواست که بیش از پیش با سرویس های نوین و قابلیت های فن آوری آشنا شوند و در همین راستا افزود: بهره گیری از "آی تی" تنوع محصولات بیمه ای را به دنبال دارد و به همین خاطر شرکت ها باید قابلیت های تکنولوژی آی تی را بشناسند. در این صورت اطلاعات متمرکزی که صنعت بیمه ایجاد کروه با برنامه های فن آورانه برای کاربران کاربردی تر خواهد شد.
علیپور با تاکید بر ضرورت انسجام اطلاعاتی صنعت بیمه به اصل چرخش اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: در این میان بحث تعاملات محیط صنعت یعنی نمایندگان، کارگزاران و ارزیابان خسارت و شبکه فروش ، مطرح است و فناوران باید تمامی این اطلاعات را یکپارچه کنند.
وی برپایی این همایش از سوی "شرکت فن آوران اطلاعات خبره" را گامی بلند برای تعامل مدیریت کاربردی آی تی و صنعت بیمه دانست و گفت: تکرار این قبیل نشست ها به درک متقابل بین دست اندرکاران منتهی می شود که ثمره اش توسعه اقتصادی کشور است.
عبدالحمید ضرابی مدیر عامل بیمه کارآفرین دیگر سخنران این نشست گفت:در نخستین نشست راهبردی فن آوری و صنعت بیمه با اعلام این مطلب افزود: در سال های نخستین فعالیت دیجیتالی در شرکت های بیمه اشکالات بسیاری وجود داشت که خوشبختانه هم اکنون ضریب خطا به حداقل رسیده و با بهبود این وضعیت شاهد شرایط بهتری برای صنعت بیمه خواهیم بود.
مدیرعامل بیمه کارآفرین به ضرورت آشنایی کامل کاربران صنعت بیمه با فضای دیجیتال اشاره کرد و گفت: فضای رقابتی بین شرکتهای فنآوری که نرم افزارهای متناسب را در اختیار صنعت بیمه قرار می دهند به نفع بیمه گران است و تنوع و کیفیت محصولات را افزایش خواهد داد.
وی در پایان با ابراز خرسندی از عملکرد شرکت های فنآوری ابراز امیدواری کرد که این روند با شتاب بیشتری به جلو حرکت کند.
«رضا باقری اصل» عضو هیات مدیره و معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این نشست گفت: دولت الکترونیک مسیری را طراحی کرده که در آن صنایعی که امکان آزادسازی دارند، این کار انجام شود؛ به همین دلیل بخش های غیردولتی نیز باید به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
وی با یادآوری اینکه بیمه مرکزی رتبه نخست دولت الکترونیکی را کسب کرده، آن را دستاورد بسیار بزرگی دانست و گفت: با توجه به شرایط جدیدی که به زودی در فضای کسب و کار رخ خواهد داد صنعت بیمه باید بیش از پیش خود را به آخرین امکانات دیجیتال و نرم افزارهای مختلف تجهیز کند.
سیدولیالله فاطمی، از صاحبنظران حوزه فنآوری مالی _ در نخستین نشست راهبردی فنآوران و صنعت بیمه با اعلام این مطلب اظهار داشت: انقلاب صنعتی چهارم در راه است و باید تمامی مختصات و ویژگینهای آن را بررسی و تبیین کنیم.وی حرکت از شعبه محوری به مشتری محوری را نیاز جدی امروز کشور ما دانست و گفت: هم اکنون در حوزه بانکی میزان مراجعه مشتریان به خودپردازها بیش از شعبههاست و پایانههای الکترونیکی و خریدهای اینترنتی نشانه آشکاری از حرکت بانک متناسب با نیاز مشتریان است.
فاطمی با اشاره به تغییر فضای کسب و کار از تولید محور به داده محور، گفت: سازمانها ناگزیرند خود را به گونهای ظرفیت سازی کنند تا برای یک اقتصاد دیجیتالی آماده شوند.وی افزود: صنعت بیمه پس از تکمیل زیرساختها باید به نوعیاعتمادسازی دست بزند تا بازارهای قدیم و جدید یکپارچه شوند.
این کارآفرین برتر در پایان با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی خدمات رسانی و توسعه کسب و کارهای دیجیتالی از فعالان صنعت بیمه خواست که به مقوله توسعه فنآوری توجه بیشتری نشان بدهند.
ابراهیم کاردگر مدیر عامل بیمه آسیا در ادامه نشست گفت:صنعت باید ریسکهای بازار تولید و سرمایه را شناسایی کرده و پوشش های متناسبی ارائه دهد.
مدیرعامل شرکت بیمه آسیا نیز گفت: صنعت بیمه باید باید ریسک های بازار تولید و سرمایه را شناسایی کرده و پوشش های متناسبی ارائه دهد.
«ابراهیم کاردگر» به تحولات جدی فضای کسب و کار در آینده اشاره کرد و افزود: صنعت بیمه برای تسریع در خدمات، افزایش کارایی و سود به فنآوری گرایش یافته و اکنون در عرصه بازارسازی توقعات بالاتری از نرام افزارهای بیمه ای دارد.
وی با تاکید بر اهمیت فناوری های نوین در توسعه صنعت بیمه گفت: باید این حقیقت را بپذیریم که مرز بین دانش ها برداشته شده و دانش بین رشته ای، توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت بیمه آسیا، «کلان داده ها» را عامل دیگری برای توسعه صنعت بیمه ارزیابی کرد و افزود: ما باید کسانی را تربیت کنیم که اطلاعات پراکنده را به دانش تبدیل کنند زیرا داده های فاقد تحلیل، ارزش چندانی ندارد.
«احمدرضا ضرابیه» مدیرعامل شرکت بیمه سامان نیز بر این باور است که مشتریان صنعت بیمه همان هایی هستند که از خدمات دیجیتالی بانک ها و شبکه های ارتباطی استفاده می کنند؛ بنابراین همین توقعات را از صنعت بیمه نیز دارند.
وی تاکید کرد: صنعت بیمه باید در این مسیر قدم های بلندتری بردارد و نگاهی تازه به کسب و کار خود داشته باشد وگرنه از قافله اقتصاد جا می ماند.
وی کاهش سود شرکت های بیمه ای را نشانه کهنگی سیستم های بیمه ای دانست و گفت: مدل کسب و کار سنتی محکوم به نابودی است و راهی جز مجهز شدن به فناوری وجود ندارد.
ضرابیه، به ضرورت تکمیل زیرساخت ها از سوی شرکت فناوران اطلاعات خبره اشاره کرد و گفت: 40 هزار کارآفرین در صنعت بیمه داریم که باید از ایده های آنان حمایت کنیم.
وی ادامه داد: فناوری به محصولات بیمه ای عمق می دهد و عملیات بیمه گری را تسهیل می کند.
مدیرعامل بیمه سامان افزود: محصول بیمه ای به طول معمول جذاب نیست بلکه یک اضطرار است و به همین دلیل باید در طراحی و عرضه آن از همه ابزارهای ممکن استفاده کنیم.
وی گفت: صنعت بیمه باید نیازهای خود را برای شرکت های نرم افزاری تبیین کند تا متناسب با این نیازها محصولات نهایی خود را آماده کنند.
امید ترابی، عضو هیات مدیره شرکت توسن، به بررسی Bancassurance پرداخت و گفت: «Bancassurance ازدل نیاز بازار آمده است و سالیان سال است که ارائه میشود. ما انعطافپذیری لازم برای رقابت با رقبای جدید در این حوزه نداشتیم. به طور کلی به عنوان رویکرد کلان، تکنولوژی به سوی openness میرود و بانکها و بیمهها را به این سو میبرد. صنایع به این سمت میروند که فرآیندها را به گونهای که مد نظر سازمان است، مدیریت کنند و پلتفرمها به اینجا رسیدهاند که به Open API برسند و پردازش داخل سازمان از هر جایی که سازمان صلاح میداند، فراخوانی شود.»
او ادامه داد: «در اکوسیستم جدید و تحولات تکنولوژی، ایجاد خلاقیت بر اساس توانمندیهای جمعی، نوآوری باز و اقتصاد مشارکتی ضروری است. برروی هزار VTM در صنعت بانکداری سرمایهگذاری شده است؛ چرا روی آن سرویس بیمه پرداخت نشود؟ ?? هزار ATM و شش میلیون پوز در کشور داریم که همه آنها تکنولوژی و نرمافزار در کشور است و میتوان سرویسهای ترکیبی را روی آن ارائه داد. علاوه بر این موبایلها و تبلتها وجود دارد و خیلی از شرکتهای PSP با ارائه اپ موبایلی از رقبای خود سبقت گرفتهاند.»
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی نیز بر سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات صنعت بیمه تاکید کرد و گفت: این سرمایه گذاری ها در صنعت بیمه هزینه محسوب نمی شود زیرا هنوز فاصله زیادی تا سطح مطلوب داریم.
سیدقاسم نعمتی افزود: اگر ما در این حوزه سرمایه گذاری و سرعت بیشتری نداشته باشیم به طور قطع به مشکل برخواهیم خورد.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی از سامانه سنهاب به عنوان یک ابزار نظارتی و تنظیم کننده روابط درون صنعت بیمه و نهادهای مرتبط با صنعت بیمه یاد کرد و گفت: یکی از وظایف اصلی ما در بیمه مرکزی بروز رسانی این سامانه است.
وی ادامه داد: این سامانه به توسعه بیشتر نیاز دارد و بخش بزرگی از آن مستلزم همکاری و تعامل میان بیمه مرکزی و شرکت های بیمه است.
وی افزود: با بروز رسانی سامانه سنهاب امکان رصد آنلاین اطلاعات و آمار بیش از پیش میسر خواهد شد کما اینکه اکنون اطلاعات بیمه شخص ثالث که نیمی از پرتفوی صنعت بیمه را برعهده دارد در لحظه رصد و راستی آزمایی و بعد از صحت اطلاعات و دریافت کد یکتا به مشتری ارائه می شود.
نعمتی از ارائه کد یکتا به بیمه های باربری و آتش سوزی تا پایان نیمه نخست امسال و بیمه های درمان تکمیلی و بدنه تا پایان سال خبر داد و گفت: شرکت های فناوری باید کمک کنند تا با استفاده از ظرفیت های سنهاب و فناوری های جدید، شرایط برای شبیه سازی در صنعت بیمه را فراهم کنند.