نشست راهبردي فناوران و صنعت بيمه

تاریخ انتشار: 1397/02/29

نشست راهبردي فناوران و صنعت بيمه مورخ 24 ارديبهشت ماه با حضور چشمگير مديران عامل شرکت‌هاي بيمه‌اي، بيمه مرکزي، سنديکاي بيمه گران، سازمان فناوري اطلاعات و شرکت‌هاي استارت آپي فعال در صنعت بيمه برگزار گرديد. سخنراني هاي مديران ارشد اين صنعت در حوزه هاي مختلفي انجام گرفت که به شرح زير مي باشد:

سخنران

موضوع سخنراني

جناب آقاي عليپور

دبير کل محترم سنديکاي بيمه گران ايران


زيست بوم بيمه گري

جناب آقاي دکتر فاطمي

کارآفرين برتر و صاحب نظر در حوزه فناوري مالي


دگرگوني ديجيتال

جناب آقاي مهندس خاک‌ور

مديرعامل محترم شرکت فناوران اطلاعات خبره


فناوران؛ فناوري- توانگري

جناب آقاي مهندس باقري اصل

عضو محترم هيات مديره و معاون دولت الکترونيکي سازمان فناوري اطلاعات ايران


يکپارچگي بين صنعتي و فرصت¬هاي دولت الکترونيک

جناب آقاي ضرابي

مديرعامل محترم شرکت بيمه کارآفرين


روند تکامل فناوري اطلاعات در صنعت بيمه کشور

جناب آقاي دکتر کاردگر

مديرعامل محترم بيمه آسيا


فناوري اطلاعات و توسعه صنعت بيمه

جناب آقاي مهندس ضرابيه

مديرعامل محترم بيمه سامان


توسعه پذيري بر مبناي API

جناب آقاي دکتر ترابي

عضو محترم هيات مديره شرکت توسن


بانک- بيمه و هم افزايي ديجيتال

جناب آقاي مهندس نعمتي

مديرکل محترم فناوري اطلاعات و ارتباطات بيمه مرکزي ايران


نقش سامانه «سنهاب» در يکپارچگي درون صنعتي

مجيد خاک ور در نخستين نشست راهبردي فنآوران و صنعت بيمه با اشاره به اين که بشر در سه سال آينده معادل طول تاريخ بشريت به توليد خواهد پرداخت و که حجم اصلي اين اختراعات و نوآوري ها بايد با نوآوري ها منطبق باشد افزود: نگاه صنعت بيمه به فنآوري بايد به سمتي برود که سرويس ها را به محل مشتري ببرد نه اينکه مشتري را به دفاتر بيمه گذاران راهنمايي کند وي با تاکيد بر اين نکته که شرکت هاي بزرگ بيمه اي دنيا به مرحله بلوغ تکنولوژي و فن آوري رسيده اند، بيان کرد : بيمه الکترونيکي در چند سال آينده از علاقمندي جدي شرکت هاي بيمه اي مبدل خواهد شد. خاک ور با اشاره به پيشرفت سريع حوزه فنآوري، گفت: با توجه به سرمايه گذاري عظيم در حوزه ديجيتال بايد به اين پرسش پاسخ بدهيم که آيا صنعت بيمه مي تواند خود را با اين حجم از پيشرفت ، منطبق کند. وي با برشمردن سوابق و دستاوردهاي شرکت فن آوران اطلاعات خبره از سال 1383 تا کنون تصريح کرد: شعار ما اين است که سرويس ها بدون هيچ اختلالي بايد صورت بگيرد و نيازهاي مشتريان با سرعت و حساسيت رفع شود. خاک ور مهمترين هدف نشست راهبردي فن آوران و صنعت بيمه را آشنايي دست اندرکاران صنعت و فن آوري از قابليت ها و ظرفيت هاي يکديگر دانست و افزود: توسعه يکپارچگي درون شرکتي، توسعه سامانه هاي مبتني بر وب ، توسعه اپليکيشن هاي تلفن همراه و استانداردسازي از اهداف جدي ماست و اگر تعامل کافي بين دو صنعت صورت بگيرد صنعت بيمه عرصه هاي نويني را تجربه خواهد کرد.



دبيرکل سنديکاي بيمه گران ايران از شرکت هاي بيمه خواست که بيش از پيش با سرويس هاي نوين و قابليت هاي فن آوري آشنا شوند و در همين راستا افزود: بهره گيري از "آي تي" تنوع محصولات بيمه اي را به دنبال دارد و به همين خاطر شرکت ها بايد قابليت هاي تکنولوژي آي تي را بشناسند. در اين صورت اطلاعات متمرکزي که صنعت بيمه ايجاد کروه با برنامه هاي فن آورانه براي کاربران کاربردي تر خواهد شد. عليپور با تاکيد بر ضرورت انسجام اطلاعاتي صنعت بيمه به اصل چرخش اطلاعاتي اشاره کرد و گفت: در اين ميان بحث تعاملات محيط صنعت يعني نمايندگان، کارگزاران و ارزيابان خسارت و شبکه فروش ، مطرح است و فناوران بايد تمامي اين اطلاعات را يکپارچه کنند. وي برپايي اين همايش از سوي "شرکت فن آوران اطلاعات خبره" را گامي بلند براي تعامل مديريت کاربردي آي تي و صنعت بيمه دانست و گفت: تکرار اين قبيل نشست ها به درک متقابل بين دست اندرکاران منتهي مي شود که ثمره اش توسعه اقتصادي کشور است.






عبدالحميد ضرابي مدير عامل بيمه کارآفرين ديگر سخنران اين نشست گفت:در نخستين نشست راهبردي فن آوري و صنعت بيمه با اعلام اين مطلب افزود: در سال هاي نخستين فعاليت ديجيتالي در شرکت هاي بيمه اشکالات بسياري وجود داشت که خوشبختانه هم اکنون ضريب خطا به حداقل رسيده و با بهبود اين وضعيت شاهد شرايط بهتري براي صنعت بيمه خواهيم بود. مديرعامل بيمه کارآفرين به ضرورت آشنايي کامل کاربران صنعت بيمه با فضاي ديجيتال اشاره کرد و گفت: فضاي رقابتي بين شرکتهاي فن‌آوري که نرم افزارهاي متناسب را در اختيار صنعت بيمه قرار مي دهند به نفع بيمه گران است و تنوع و کيفيت محصولات را افزايش خواهد داد. وي در پايان با ابراز خرسندي از عملکرد شرکت هاي فنآوري ابراز اميدواري کرد که اين روند با شتاب بيشتري به جلو حرکت کند.

«رضا باقري اصل» عضو هيات مديره و معاون دولت الکترونيکي سازمان فناوري اطلاعات ايران نيز در اين نشست گفت: دولت الکترونيک مسيري را طراحي کرده که در آن صنايعي که امکان آزادسازي دارند، اين کار انجام شود؛ به همين دليل بخش هاي غيردولتي نيز بايد به اطلاعات دسترسي داشته باشند. وي با يادآوري اينکه بيمه مرکزي رتبه نخست دولت الکترونيکي را کسب کرده، آن را دستاورد بسيار بزرگي دانست و گفت: با توجه به شرايط جديدي که به زودي در فضاي کسب و کار رخ خواهد داد صنعت بيمه بايد بيش از پيش خود را به آخرين امکانات ديجيتال و نرم افزارهاي مختلف تجهيز کند.











سيدولي‌الله فاطمي، از صاحبنظران حوزه فنآوري مالي _ در نخستين نشست راهبردي فنآوران و صنعت بيمه با اعلام اين مطلب اظهار داشت: انقلاب صنعتي چهارم در راه است و بايد تمامي مختصات و ويژگي‌نهاي آن را بررسي و تبيين کنيم.وي حرکت از شعبه محوري به مشتري محوري را نياز جدي امروز کشور ما دانست و گفت: هم اکنون در حوزه بانکي ميزان مراجعه مشتريان به خودپردازها بيش از شعبه‌هاست و پايانه‌هاي الکترونيکي و خريدهاي اينترنتي نشانه آشکاري از حرکت بانک متناسب با نياز مشتريان است. فاطمي با اشاره به تغيير فضاي کسب و کار از توليد محور به داده محور، گفت: سازمانها ناگزيرند خود را به گونه‌اي ظرفيت سازي کنند تا براي يک اقتصاد ديجيتالي آماده شوند.وي افزود: صنعت بيمه پس از تکميل زيرساختها بايد به نوعي‌اعتمادسازي دست بزند تا بازارهاي قديم و جديد يکپارچه شوند. اين کارآفرين برتر در پايان با تاکيد بر ضرورت هوشمندسازي خدمات رساني و توسعه کسب و کارهاي ديجيتالي از فعالان صنعت بيمه خواست که به مقوله توسعه فن‌آوري توجه بيشتري نشان بدهند. ابراهيم کاردگر مدير عامل بيمه آسيا در ادامه نشست گفت:صنعت بايد ريسک‌هاي بازار توليد و سرمايه را شناسايي کرده و پوشش هاي متناسبي ارائه دهد.








مديرعامل شرکت بيمه آسيا نيز گفت: صنعت بيمه بايد بايد ريسک هاي بازار توليد و سرمايه را شناسايي کرده و پوشش هاي متناسبي ارائه دهد. «ابراهيم کاردگر» به تحولات جدي فضاي کسب و کار در آينده اشاره کرد و افزود: صنعت بيمه براي تسريع در خدمات، افزايش کارايي و سود به فنآوري گرايش يافته و اکنون در عرصه بازارسازي توقعات بالاتري از نرام افزارهاي بيمه اي دارد. وي با تاکيد بر اهميت فناوري هاي نوين در توسعه صنعت بيمه گفت: بايد اين حقيقت را بپذيريم که مرز بين دانش ها برداشته شده و دانش بين رشته اي، توسعه اقتصادي را به دنبال خواهد داشت. مديرعامل شرکت بيمه آسيا، «کلان داده ها» را عامل ديگري براي توسعه صنعت بيمه ارزيابي کرد و افزود: ما بايد کساني را تربيت کنيم که اطلاعات پراکنده را به دانش تبديل کنند زيرا داده هاي فاقد تحليل، ارزش چنداني ندارد.









«احمدرضا ضرابيه» مديرعامل شرکت بيمه سامان نيز بر اين باور است که مشتريان صنعت بيمه همان هايي هستند که از خدمات ديجيتالي بانک ها و شبکه هاي ارتباطي استفاده مي کنند؛ بنابراين همين توقعات را از صنعت بيمه نيز دارند. وي تاکيد کرد: صنعت بيمه بايد در اين مسير قدم هاي بلندتري بردارد و نگاهي تازه به کسب و کار خود داشته باشد وگرنه از قافله اقتصاد جا مي ماند. وي کاهش سود شرکت هاي بيمه اي را نشانه کهنگي سيستم هاي بيمه اي دانست و گفت: مدل کسب و کار سنتي محکوم به نابودي است و راهي جز مجهز شدن به فناوري وجود ندارد. ضرابيه، به ضرورت تکميل زيرساخت ها از سوي شرکت فناوران اطلاعات خبره اشاره کرد و گفت: 40 هزار کارآفرين در صنعت بيمه داريم که بايد از ايده هاي آنان حمايت کنيم. وي ادامه داد: فناوري به محصولات بيمه اي عمق مي دهد و عمليات بيمه گري را تسهيل مي کند. مديرعامل بيمه سامان افزود: محصول بيمه اي به طول معمول جذاب نيست بلکه يک اضطرار است و به همين دليل بايد در طراحي و عرضه آن از همه ابزارهاي ممکن استفاده کنيم. وي گفت: صنعت بيمه بايد نيازهاي خود را براي شرکت هاي نرم افزاري تبيين کند تا متناسب با اين نيازها محصولات نهايي خود را آماده کنند.




اميد ترابي، عضو هيات مديره شرکت توسن، به بررسي Bancassurance پرداخت و گفت: «Bancassurance ازدل نياز بازار آمده است و ساليان سال است که ارائه مي‌شود. ما انعطاف‌پذيري لازم براي رقابت با رقباي جديد در اين حوزه نداشتيم. به طور کلي به عنوان رويکرد کلان، تکنولوژي به سوي openness مي‌رود و بانک‌ها و بيمه‌ها را به اين سو مي‌برد. صنايع به اين سمت مي‌روند که فرآيندها را به گونه‌اي که مد نظر سازمان است، مديريت کنند و پلتفرم‌ها به اينجا رسيده‌اند که به Open API برسند و پردازش داخل سازمان از هر جايي که سازمان صلاح مي‌داند، فراخواني شود.» او ادامه داد: «در اکوسيستم جديد و تحولات تکنولوژي، ايجاد خلاقيت بر اساس توانمندي‌هاي جمعي، نوآوري باز و اقتصاد مشارکتي ضروري است. برروي هزار VTM در صنعت بانکداري سرمايه‌گذاري شده است؛ چرا روي آن سرويس بيمه پرداخت نشود؟ ?? هزار ATM و شش ميليون پوز در کشور داريم که همه آنها تکنولوژي و نرم‌افزار در کشور است و مي‌توان سرويس‌هاي ترکيبي را روي آن ارائه داد. علاوه بر اين موبايل‌ها و تبلت‌ها وجود دارد و خيلي از شرکت‌هاي PSP با ارائه اپ موبايلي از رقباي خود سبقت گرفته‌اند.»




مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بيمه مرکزي نيز بر سرمايه گذاري در حوزه فناوري اطلاعات صنعت بيمه تاکيد کرد و گفت: اين سرمايه گذاري ها در صنعت بيمه هزينه محسوب نمي شود زيرا هنوز فاصله زيادي تا سطح مطلوب داريم. سيدقاسم نعمتي افزود: اگر ما در اين حوزه سرمايه گذاري و سرعت بيشتري نداشته باشيم به طور قطع به مشکل برخواهيم خورد. مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بيمه مرکزي از سامانه سنهاب به عنوان يک ابزار نظارتي و تنظيم کننده روابط درون صنعت بيمه و نهادهاي مرتبط با صنعت بيمه ياد کرد و گفت: يکي از وظايف اصلي ما در بيمه مرکزي بروز رساني اين سامانه است. وي ادامه داد: اين سامانه به توسعه بيشتر نياز دارد و بخش بزرگي از آن مستلزم همکاري و تعامل ميان بيمه مرکزي و شرکت هاي بيمه است. وي افزود: با بروز رساني سامانه سنهاب امکان رصد آنلاين اطلاعات و آمار بيش از پيش ميسر خواهد شد کما اينکه اکنون اطلاعات بيمه شخص ثالث که نيمي از پرتفوي صنعت بيمه را برعهده دارد در لحظه رصد و راستي آزمايي و بعد از صحت اطلاعات و دريافت کد يکتا به مشتري ارائه مي شود. نعمتي از ارائه کد يکتا به بيمه هاي باربري و آتش سوزي تا پايان نيمه نخست امسال و بيمه هاي درمان تکميلي و بدنه تا پايان سال خبر داد و گفت: شرکت هاي فناوري بايد کمک کنند تا با استفاده از ظرفيت هاي سنهاب و فناوري هاي جديد، شرايط براي شبيه سازي در صنعت بيمه را فراهم کنند.